1) Stakingsaanzegging SPN
2) Definitie van « werkdag »
3) Verlofkalender 2003
4) Problematiek van de verloven voor de militairen in dienst
5) Toerustingsmagazijn : definitieve liquiditeitsbalans en verdeelsleutel
6) Sociaal secretariaat : administratieve procedure bij regularisatie
2. Definitie van “werkdag”
Uitgesteld naar latere datum.
3. Verlofkalender 2003
De overheid heeft een voorstel uitgewerkt : Het is een pakket en te nemen of te laten.
Het voorstel van de overheid is om de reglementaire feestdagen die op een weekend vallen (voor 2003 zijn dit er 3) vast te leggen als brugdagen. Voor 2003 zijn dit 2 mei, 30 mei en 10 november.
De twee dagen van de korpschef zijn vrij te nemen (federale politie). Voor de lokale politie is dit te overleggen in het BOC. Indien de korpschef ze vastlegt, zijn het feestdagen.
Indien men met halve dagen werkt wegens medische redenen, dient men maar een halve dag verlof te nemen. Degene die aan 60 of aan 80% werken, zullen proportioneel berekend worden.
Inzake zijn nota die zegt dat indien een wettelijke of een reglementaire feestdag op een zondag valt men geen twee, maar één compenserende verlofdag krijgt, wil DGP geen toegeving doen alhoewel dit voor ons niet zo is. We kunnen akkoord gaan met het pakket. Er zijn enkele negatieve elementen maar andere zijn te belangrijk om op te geven.
4. Problematiek van de verloven voor de militairen in dienst
Dit punt handelt over de verlofregeling van de echte militairen bij de politie. Er werd een regeling uitgewerkt maar blijkbaar is deze niet voor iedereen aanvaardbaar.
Het reg A12/1 zal toegapst worden. De vakbonden zijn akkoord.
5. Toerustingsmagazijn : definitieve liquiditeitsbalans en verdeelsleutel
De overheid geeft een overzicht van de cijfers van de vereffening
De overheid is nog niet gemandateerd om een beslissing te nemen maar wil samen met de vakbonden tot een concreet voorstel komen. De overheid heeft wel een richting waarin ze aan het denken zijn. Het bedrag dat de leden hebben ingebracht (voornamelijk ex-rijkswachters) zullen ze terugbetalen per lid. Dan blijft er nog een zeker bedrag over waar men nog enkele zaken dienen af te trekken (enkele vorderingen zoals niet betaalde facturen door de klanten, gederfde interetsen). Van het bedrag dat dan overblijft zou men nog drie vierde (30 €) verdelen onder de leden en één vierde (10 €) zou naar de nieuwe sociale dienst gaan. De reden waarom niet alles verdeeld wordt onder de ex leden is dat de overheid zegt dat ze nooit kosten heeft gevraagd voor personeel, behuizing, verwarming, enz en dat daardoor het bedrag zo hoog is. De leden die nog onbetaalde facturen hebben, dienen, worden uitbetaald na aanzuivering van hun schulden.
De vakbonden vragen wel dat de contracten met andere leveranciers voor bv sportkledij ed ook naar de sociale dienst zouden gaan zodat op termijn het personeel de tien euro in allerhande kortingen kan terug recupereren.
De overheid zal dit voorstel steunen en het zo overmaken aan de Minister
6. Sociaal secretariaat : administratieve procedure bij regularisatie
Wordt uitgesteld naar latere datum. De Directeur GPI is wegens familiale omstandigheden verontschuldigd.
We vragen wel dat GPI de stortingen naar de bank iets eerder doet daar sommige banken enkele dagen meer nodig hebben alvorens het op de rekening staat.
7. Allerlei
Het NSPV vraagt dat het wetsvoorstel om van de mensen van Comité P allemaal hoofdcommissaris te maken zou afgeschaft worden. De vertegenwoordiger van begroting deelt mee dat dit nooit een meerderheid zal halen en desgevallend niet in voege zal treden.